2022-07-29 11:26:48

Kaip bendrauti su sunkiomis asmenybėmis

2016.06.16

Agresyvūs, arogantiški, negarbingi, nepatikimi, reiklūs, neproduktyvūs. Ar kada turėjote košmariškų bendradarbių? Tų, kurie išveda iš kantrybės anksčiau, nei įsipilate pirmąjį puodelį kavos. Kai kurios sunkios asmenybės yra itin valdingos. Kitos gali palikti tamsių debesų virš viso biuro.

Vienas didžiausių iššūkių bendraujant su sunkiais bendradarbiais – išlikti profesionaliu. Sunku ignoruoti sunkią asmenybę, kai ji sėdi kitame kabinete. Itin nelengva, kai ji arogantiška, nepakeliama ar tiesiog šiurkšti. Dar blogiau, jei darbuotojas turi problemų su alkoholiu ar narkotikais, ypač jei ateina į darbą dvelkdamas alkoholiu.

Taigi kaip elgtis su sunkiu darbuotoju? Na, galite melstis, kad jis ateis ir pasakys, jog persikelia į kitą šalies kampelį, arba tikėtis, jog jis bus perkeltas į naują skyrių. Bet tikėtis, kad kažkas pasikeis, nėra išeitis.

Geriausia – sugalvoti, kaip bendrauti su jais. Atminkite: kiekvienas ateina į darbovietę su savo požiūriu. Nors dažniausiai tuo sunku patikėti, jų elgesys daugumoje atvejų neturi nieko bendra su jumis. Pateikiame šešis sunkių darbuotojų aprašymus ir būdus, kaip su jais susibendrauti.

Perfekcionistai

Šie žmonės turi savo nuomonę apie viską. Juos įtikinti sunku. Jie niekuomet nepatenkinti savo darbu ir yra sau patys pikčiausi kritikai. Jų darbas ties projektu gali užtrukti amžinai, nes jie nuolat stengiasi jį patobulinti. Geriausias būdas dirbti su jais – nustatyti galutinį terminą ir priminti apie jį.

Perfekcionistas taip pat yra perdėm kritiškas. Jei, tarkim, perfekcionistas puikiai atliko savo darbą, jis susikoncentruos ties ta dalimi, kuri galbūt mažiau pavyko, vietoje to, kad žvelgtų į visumą. Padėkite kolegai pamatyti visumą, atsipalaiduoti ir paskatinkite juos pagyrimais.

Negatyvūs darbuotojai

Esti keli negatyvių darbuotojų tipai: pesimistai, kritikai ir tiesiog negatyvios asmenybės.

Pesimistai regi stiklinę pusiau tuščią. Niekas jiems neįtinka. Jei pesimistas būtų atsidūręs pirmojoje komercinėje kelionėje į kosmosą, jo reakcija būtų: “Taip, kelionė į mėnulį buvo nuostabi, bet maistas buvo tikrai prastas, o kelionė – tokia ilga!”

Kritikai daug savo trūkumų perkelia kitiems. Jie kritikuoja kitus, kad patys atrodytų ar jaustųsi geriau. Paprastai būtent jie juokiasi iš kitų, pastebi, kuris prasčiausiai apsirengęs ir pan. Dažnai atrodo, kad jie sukelia konfliktą be jokios priežasties, nesutinka tik dėl to, kad nesutiktų.

Nors jums reikia atminti, jog tai tik darbas, itin sunku būti su tuo, kuris yra negatyvus ar kritiškas. Kritikai gali sugadinti jums nuotaiką ar užtemdyti viso biuro atmosferą.

Vadovai gali padėti negatyviems darbuotojams nurodydami jų stipriąsias puses, skirdami jiems darbus, su kuriais jie geriausiai susitvarko. Jei nesate vadovas, vien pagyrimai už gerai atliktą darbą gali perkelti jų dėmesį nuo niūriosios į gražiąją gyvenimo pusę.

Diktatoriai/autokratai

Šie žmonės darbovietėje – tikras išbandymas. Jie užlips jums ant galvos, jei tik leisitės. Toks tipas itin neramina, jei tai nėra jūsų vadovas.

Jis pasakys, kaip turite atlikti savo darbą, ir pradės iš jūsų daug reikalauti. Jis užsisės ant jūsų, jei leisite. Geriausia, jei nenusileisite tam žmogui nuo pat pirmosios dienos.

Yra skirtingų būdų šiai situacijai valdyti. Naudinga vartoti “aš” posakius. Tarkime, sakyti: “Aš jaučiuosi nemaloniai, kai aiškini man, kaip atlikti mano darbą. Dirbu čia jau dvejus metus ir žinau, kaip tai daryti.” Arba: “Nors ir vertinu tavo patarimą, darysiu taip, kaip paprastai darau, ir turbūt geriausia tau bus susitelkti ties savuoju darbu.”

Jei jūs nesate vadovas, o tas žmogus nesiliauja jūsų kamuoti, praneškite apie tai vadovui.

“Pietaujantys” darbuotojai

Biure būna bent vienas žmogus, kuris niekada neatlieka savo darbo dalies. Jis ilgai pietauja, skambina asmeniniais tikslais, nuolat plepa.

Jei nesate vadovas, vis tiek galite pasikalbėti su tokiu kolega, ypač jei vienas turite srėbti abiejų virtą košę. Pasistenkite nebūti per daug kritiškas. Jei kritikuosite, jis gali susitelkti ties kritika ir neišgirsti problemos. Čia padės “aš” pasakymai.

Pavyzdžiui, jei turėjote vienas pabaigti judviejų projektą, pasakykite: “Man nepatiko, kad trečiadienį turėjau vienas užbaigti ataskaitas. Pranešk man ateityje, jei reikės mano pagalbos, ir pasakysiu, ar galiu padėti.” Jei kolega nesiliauja taip elgęsis, praneškite vadovui.

Turintieji priklausomybę

Jei darbuotojas turi problemų dėl alkoholio ar narkotikų, pasikalbėkite asmeniškai su vadovu. Jei esate draugai, turite kalbėti itin atsargiai. Bet būkite atsargus. Pasitarkite prieš veikdamas. Jei galite užuosti alkoholį arba pasakyti, jog jis vartoja narkotikus, nedelsdamas pasakykite savo vadovui, kad padėtis būtų svarstoma iškart.

Daugumoje įstaigų turi būti surašyti nuostatai dėl piktnaudžiavimo alkoholiu ar narkotikais. Jei vadovas neatkreipia dėmesio, pasikalbėkite su kuo nors iš žmogiškųjų išteklių skyriaus. Jei dirbate mažoje įstaigoje ir į jūsų skundą niekas neatkreipia dėmesio, paskambinkite darbo inspekcijai.

Niurzgos

Šie žmonės gali būti tikri įkyruoliai. Bet jie ne tokie pavojingi, kaip kiti. Kai kolega rodosi išlipęs ne ta koja iš lovos, paklauskite, ar viskas gerai. Jie paprastai atsako: “Taip, kodėl klausi?” Tada galite pasakyti: “Neatrodo, kad šiandien būtum geros nuotaikos. Ar kažkas nutiko?” Tuomet žmonės arba apsiramina, arba atsiprašo ir pasako, kas juos neramina. Tai nereiškia, kad turite tapti psichologu, bet tai bent kiek sumažins įtampą.

Bendrauti su sunkiais žmonėmis gali būti tikras iššūkis. Nors vadovams gali kilti pagunda juos atleisti, tyrimai parodė, kad geriausia alternatyva – išmokti kaip su jais bendrauti. Atleisti juos ne visada geriausia išeitis, nes brangiai kainuoja pasamdyti ir apmokyti naujus darbuotojus.

Kitą kartą, kai teks bendrauti su sunkiu kolega, pasistenkite žiūrėti į tai kaip į pamokančią patirtį. Jei išmoksite su jais bendrauti, sugebėsite išsklaidyti problemas, vos tik jos ims tvenktis. Laikui bėgant, tas sugebėjimas taps jūsų privalumu ir net padės kilti karjeros laiptais.

www.career-intelligence.com, DELFI.lt